Waga, taczka, dźwig, ramię, łom – czy te przedmioty mają coś ze sobą wspólnego? jakie prawa fizyczne wykorzystują? Na zajęciach przeprowadzimy szereg doświadczeń, ilustrujących zasadę dźwigni. Jak działa? Czy można podnieść duży ciężar, używając niewielkiej siły? Jak można zastosować dźwignię w praktyce i czy można się nią bawić? Uczestnicy zajęć sprawdzą doświadczalnie, w jaki sposób małą siłą można zrównoważyć działanie siły o większej wartości. Wspólnie zbudujemy studnię z żurawiem i model latarni dźwigniowej. Sprawdzimy, jak taczka ułatwia nam transport ciężkich przedmiotów, a także przekonamy się, w jaki sposób, wykorzystując zasadę działania dźwigni, młodzi odkrywcy mogą bez wysiłku podnieść ciężar kilkukrotnie większy od nich samych. Przeprowadzone wspólnie doświadczenia i eksperymenty, a także wspólne konstruowanie prostych urządzeń wykorzystujących dźwignie, pozwolą młodym badaczom nie tylko odpowiedzieć na pytanie postawione w temacie, ale także dostrzec zastosowanie omawianych zjawisk w różnych urządzeniach, używanych na co dzień.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- wskazać zastosowanie dźwigni w życiu codziennym,
- wykonać prosty model urządzenia, wykorzystującego zasadę działania dźwigni.
Wiek uczestników: 8 – 15 lat
Ustawienie stołów: „wyspa” z krzesłami dookoła