Codziennie wyglądamy przez okno. Czasami pada deszcz, innym razem świeci Słońce, a nieraz hula wiatr. Jednego dnia jest zimno, innego – gorąco. Nieraz widzimy czyste, błękitne niebo, a następnego dnia jest ono zasnute grubą warstwą chmur. Widzimy, że pogoda się zmienia. Próbujemy ją opisać, a swój ubiór dostosowujemy do aktualnych warunków. Często słuchamy prognozy pogody w radio lub w telewizji. Zastanówmy się więc, jakie są składniki pogody, które obserwujemy na co dzień. Czy możemy je zmierzyć? Jeśli tak, to w jaki sposób? Czy istnieją urządzenia, które mogą nam w tym pomóc? Jak są zbudowane i jak działają? Jak pracują ludzie, którzy zawodowo zajmują się obserwacją i mierzeniem zjawisk meteorologicznych? Na zajęciach spróbujemy poszukać odpowiedzi na te pytania. Obejrzymy niektóre urządzenia, używane przez meteorologów; sprawdzimy, jakie zjawiska mierzą i jak się to dzieje. Wspólnie zbudujemy też proste, lecz w pełni funkcjonalne modele deszczomierza, wiatromierza, barometru i termometru.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- wymienić składniki pogody,
- wyjaśnić, czym zajmuje się meteorologia,
- nazwać podstawowe przyrządy, służące do pomiarów meteorologicznych,
- zaprojektować proste modele urządzeń pomiarowych.
Wiek uczestników: 8 – 15 lat
Ustawienie stołów: „wyspa” z krzesłami dookoła