Rośliny są zielone – wydaje się nam to oczywiste, ale tylko pozornie jest takie. Oczywiście, rośliny zawierają odpowiedzialny za fotosyntezę chlorofil, który nadaje im kolor zielony, jednak w większości z nich można „odkryć” także inne barwy – np. żółtą, brązową, czerwoną; są one wynikiem występowania w roślinach także innych barwnych substancji, odpowiedzialnych za różne procesy życiowe. Ponieważ chlorofilu jest najwięcej, zazwyczaj maskuje on wszystkie pozostałe barwniki. Ale mimo wszystko można je zobaczyć! Na zajęciach poznamy jedną z metod laboratoryjnego rozdzielania barwników – chromatografię bibułową. Przeanalizujemy zarówno barwniki naturalne – roślinne, jak i syntetyczne – stosowane m.in. w różnokolorowych tuszach. Przekonamy się, że rośliny nie są wyłącznie zielone, a fantazyjne kolory stosowane np. we flamastrach również składają się z kilku barw, mieszanych w odpowiednich proporcjach. Spróbujemy również wspólnie namalować obraz, używając do tego wyłącznie barwników, uzyskanych samodzielnie z roślin podczas zajęć.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- zastosować w praktyce metodę chromatografii bibułowej,
- wskazać chlorofil na chromatogramie, po rozdzieleniu barwników roślinnych,
- wykazać doświadczalnie, że w roślinach mogą występować barwniki w kolorach innych, niż zielony.
Wiek uczestników: 8 – 13 lat
Ustawienie stołów: do pracy w kilkuosobowych grupach