Zapewne każdy z nas spotkał się z „elektryzującymi się” ubraniami, „czepialskimi” gazetami lub torbami foliowymi. Być może też zdarzyło się nam dostać „elektrycznego prztyczka” przy zbliżeniu ręki do innej osoby, a nawet przy próbie… pogłaskania kota. Co to jest za zjawisko? Skąd się bierze ta dziwna właściwość niektórych przedmiotów? Podczas zajęć spróbujemy zbadać występujące wokół nas zjawiska elektrostatyczne. Sprawdzimy, jakie substancje łatwo gromadzą ładunki elektryczne, a jakie nie pozwolą nam się naelektryzować. Przekonamy się, czy naelektryzowane przedmioty zawsze oddziałują na siebie tak samo. Skonstruujemy też prosty przyrząd do wykrywania ładunków elektrycznych – elektroskop.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- objaśnić zjawisko „elektryzowania” przedmiotów jako gromadzenie ładunków elektrycznych,
- wskazać różnice we wzajemnym oddziaływaniu przedmiotów naelektryzowanych ładunkami o jednakowym i przeciwnym znaku,
- zaplanować i przeprowadzić proste doświadczenie, ilustrujące zjawiska elektrostatyczne,
- skonstruować i zastosować w praktyce prosty elektroskop.
Wiek uczestników: 8 – 13 lat
Ustawienie stołów: „wyspa” z krzesłami dookoła