Przez całe życie musimy oddychać. Wiemy, że bez powietrza nasz organizm nie mógłby funkcjonować. Dzieje się to bez naszego świadomego udziału – wdech, wydech – następują na zmianę cały czas i nie musimy się „pilnować”, żeby cały czas prowadzić wymianę gazową z otoczeniem. Ale co się dzieje między wdechem a wydechem? Którędy wędruje powietrze, dokąd trafia i jakie narządy biorą udział w tym procesie? Na zajęciach postaramy się poszukać odpowiedzi na te pytania. Przeanalizujemy budowę naszego układu oddechowego i zmontujemy kilka modeli, które wyjaśnią nam budowę tej niezwykle ważnej „konstrukcji”. Sprawdzimy, czy zawsze potrzebujemy tyle samo powietrza, a na zakończenie spróbujemy zmierzyć, ile powietrza mieści się w naszych płucach.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- wymienić podstawowe elementy układu oddechowego człowieka,
- krótko scharakteryzować funkcje poszczególnych elementów układu oddechowego,
- opisać sposób działania najważniejszych narządów wchodzących w skład układu oddechowego człowieka,
- zbudować prosty model, ilustrujący budowę najważniejszych elementów układu oddechowego.
Wiek uczestników: 7 – 12 lat
Ustawienie stołów: do pracy w kilkuosobowych grupach