Niemal „od zawsze” człowiek marzył o tym, aby oderwać się od Ziemi. Świadczy o tym choćby powszechnie znana legenda o Ikarze i Dedalu. Szkice „aparatów do latania” sporządzał nawet sam Leonardo da Vinci, jednak pierwszy „prawdziwy” statek powietrzny skonstruowali pod koniec XVIII wieku bracia Montgolfier. Podczas wykładu przyjrzymy się „pomysłom na latanie”, które pojawiły się na przestrzeni dziejów. Wspólnie zastanowimy się, które z nich okazały się realne (a nawet są stosowane do dzisiaj), a które od początku skazane były na niepowodzenie. Przy pomocy różnych modeli spróbujemy praktycznie sprawdzić jak to się dzieje, że skonstruowane przez człowieka maszyny o różnej konstrukcji mogą unosić się w powietrzu. Skonstruujemy balon na ogrzane powietrze, stworzymy wielką wytwórnię lotniczą, a nawet będziemy świadkami startu rakiety.
Do zajęć potrzebny jest rzutnik multimedialny.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- zaplanować i przeprowadzić eksperyment dotyczący zjawiska lotu,
- uzasadnić, że powietrze jest niezbędne do lotu m.in. dla balonu i samolotu,
- skonstruować prosty model latający.
Wiek uczestników: 8 – 13 lat
Ustawienie stołów: „wyspa” z krzesłami dookoła