Podróżując w nieznane, używamy mapy. Często korzystamy z elektronicznej „nawigacji” lub przeglądamy mapy satelitarne w komputerze, ale niekiedy również zabieramy ze sobą mapy papierowe. Korzystając z map, najczęściej nie zastanawiamy się, jak one powstały. Podczas zajęć przekonamy się o tym w praktyce. Dowiemy się, jak zaczyna się tworzenie mapy, jakie elementy należy uwzględnić i co wziąć pod uwagę. Zaczynając od podstawowych wiadomości i czystego arkusza papieru, uczestnicy zajęć spróbują samodzielnie wykonać mapę najbliższej okolicy tak, aby była ona czytelna dla osób, które będą z niej korzystać.
Do zajęć potrzebny jest rzutnik multimedialny.
Uwagi:
- Podczas zajęć przewidziane jest krótkie wyjście „w teren” – najbliższą okolicę szkoły, w celu wykonania szkicu.
- Zajęcia można przeprowadzić w dwóch wersjach: krótszej (ok. 45 – 60 minut) lub dłuższej (ok. 90 minut). W wersji krótszej uczestnicy zajęć wykonują szkic „w terenie”, a następnie mapę na jego podstawie. W wersji dłuższej przewidziana jest dodatkowo kartograficzna „gra terenowa” z wykorzystaniem map sporządzonych przez uczestników zajęć, podczas której grupy uczniów ukrywają „skarb” lub wiadomość, a inne grupy próbują je odszukać. Ta część wymaga współpracy nauczyciela lub opiekuna grupy z prowadzącym zajęcia.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- wymienić kilka podstawowych rodzajów map,
- sporządzić szkic najbliższej okolicy, uwzględniający najważniejsze punkty orientacyjne,
- na podstawie szkicu wykonać prostą mapę, zgodnie z zasadami sztuki kartograficznej,
- odczytać symbole umieszczone na mapach,
- prawidłowo zaznaczać na mapie położenie określonych obiektów.
Wiek uczestników: 11 – 15 lat
Ustawienie stołów: do pracy w kilkuosobowych grupach