Planeta na której żyjemy – Ziemia – nie jest jedyną planetą w Układzie Słonecznym. Chociaż każda jest inna, ich ruchem rządzą podobne zasady. Każda planeta wiruje wokół własnej osi, każda okrąża Słońce. Jak to się dzieje? Czy wszystkie planety „podróżują” z tą samą prędkością? Na zajęciach spróbujemy przeanalizować drogi, którymi poruszają się planety, zastanowimy się, dlaczego „rok” i „doba” na każdej planecie oznaczałyby inny okres czasu niż na Ziemi, ułożymy „jadalny” Układ Słoneczny z owoców i umieścimy nasze „jadalne” planety na odpowiednich orbitach. Wykonamy doświadczenie, wyjaśniające skąd się bierze noc i dzień, a najodważniejsi będą mogli odegrać rolę ciał niebieskich w kosmicznym tańcu”, podczas którego trzeba będzie łączyć zarówno ruch wirowy wokół własnej osi, jak i obiegowy – wokół Słońca (w przypadku planet) lub wokół właściwej planety (podczas odgrywania roli satelity, np. Księżyca).
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- wymienić w odpowiedniej kolejności planety Układu Słonecznego,
- objaśnić mechanizm powstawiania dnia i nocy,
- krótko omówić ruch obrotowy i obiegowy planet,
- zbudować prosty model Układu Słonecznego z wykorzystaniem łatwo dostępnych przedmiotów.
Wiek uczestników: 7 – 13 lat
Ustawienie stołów: „wyspa” z krzesłami dookoła