Otaczający nas świat poznajemy na różne sposoby. Uczymy się rozpoznawać: przedmioty, których używamy w życiu codziennym; potrawy które lubimy (bądź te, za którymi nie przepadamy); zapachy… Słyszymy dźwięki otaczającego nas środowiska, słuchamy muzyki oraz tego, co mówią do nas otaczający ludzie. Wszystko to zawdzięczamy podstawowym zmysłom, do których zaliczamy wzrok, słuch, smak, węch i dotyk. Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym, jak silnie są one ze sobą powiązane. Czy udałoby nam się rozpoznać znajomy kształt dotykiem, jeśli nie moglibyśmy na niego spojrzeć? Czy łatwo jest zidentyfikować smaki popularnych produktów, jeśli nie możemy ich powąchać? Jak wiele substancji potrafilibyśmy odróżnić, posługując się wyłącznie węchem? Podczas warsztatów spróbujemy „pobawić się” naszymi zmysłami. Sprawdzimy, czy typowe przedmioty bądź substancje będziemy w stanie rozpoznać, jeśli nie pozwolimy „współpracować” naszym zmysłom. Czy do rozpoznania typowych produktów wystarczy nam wyłącznie smak? Czy powszechne w naszym otoczeniu substancje rozpoznamy wyłącznie po zapachu? Jakie informacje na temat kształtów zdobędziemy jedynie za pomocą dotyku? Zapewne przekonamy się, że dopiero współdziałanie naszych zmysłów pozwala nam na poznawanie świata w takim zakresie, do jakiego jesteśmy przyzwyczajeni na co dzień.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- wymienić zmysły, którymi posługuje się człowiek,
- wskazać narządy zmysłów,
- zaplanować i przeprowadzić prosty eksperyment, ilustrujący konieczność posługiwania się wieloma zmysłami w procesie poznawczym.
Wiek uczestników: 8 – 13 lat
Ustawienie stołów: „wyspa” z krzesłami dookoła