Kiedy chcemy przesunąć np. ciężką szafę, czujemy, że coś nam przeszkadza. Szafa wyjątkowo niechętnie „jedzie” po podłodze – przeszkadza nam tutaj tarcie między podłogą a nogami szafy. A czy po lodzie szafa „pojechałaby” łatwiej? Skąd wynikają takie różnice? Czy bez tarcia moglibyśmy w ogóle chodzić? Kiedy tarcie nam pomaga, a w jakich sytuacjach przeszkadza? Na zajęciach przeanalizujemy naukowo zjawisko tarcia. Sprawdzimy, od czego zależy siła tarcia i czy można ją zmienić. Wykorzystamy m.in. regulowaną równię pochyłą, a także urządzimy wyścigi na sankach, których wynik… będzie z góry przesądzony. Przekonamy się też, że siła tarcia potrafi być znacznie większa, niż moglibyśmy się tego spodziewać w danej sytuacji.
Cel zajęć – uczestnicy potrafią:
- wskazać przykłady zdarzeń z życia codziennego, w których zachodzi zjawisko tarcia,
- podać przykłady sytuacji, w których tarcie nam pomaga oraz takie, w których przeszkadza,
- wymienić najważniejsze czynniki, od których zależy siła tarcia.
Wiek uczestników: 7 – 12 lat
Ustawienie stołów: do pracy w kilkuosobowych grupach